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Los inicios de Pixar: una breve historia

Ha sido un largo camino de más de cuatro décadas el que ha recorrido Pixar para llegar a Coco, su largometraje 19 y la película inaugural de la decimoquinta edición del Festival Internacional de Cine de Morelia (FICM).

Aunque ahora Pixar pareciera sinónimo de las más exitosas películas animadas de los últimos años, sus inicios tienen más que ver con desarrollos científicos, supercomputadoras y entender el punto de encuentro entre la tecnología y la industria del entretenimiento y los contenidos. También, con grandes personajes que han contribuido a la definición de la cultura popular actual como Steve Jobs, John Lasseter y hasta George Lucas.

A finales de la década de los setenta, George Lucas reclutó a un grupo de científicos de la computación, integrado por Alvy Ray Smith y Ed Catmull, actual presidente de Pixar y Walt Disney Animation Studios, para formar el área Graphics Group de Lucasfilm y crear efectos visuales para sus películas y software de animación para otras producciones. A ese equipo, pocos años después, se sumó John Lasseter, un joven animador que tenía la intención de realizar la primera película animada por computadora de la historia.

El equipo creó un hardware con gran poder computacional capaz de crear imágenes de alta resolución, al que llamó Pixar Image Computer.

Aunque esa división de Lucasfilms innovó con algunos de los usos digitales más revolucionarios para crear imágenes en aquel tiempo, a George Lucas no le interesaba la animación. Por eso, cuando en medio de una crisis financiera, Steve Jobs decidió comprar esa división de Lucasfilm, George Lucas no lo dudó.

Sketch Luxo Jr., by  John Lasseter.

Pixar continued to be a provider of high-end software and hardware services. But neither having Disney as a client, buying software to speed up the coloring of their animations, or working for blockbusters like Jurassic Park (Steven Spielberg, 1993), earned Pixar the enough to survive. They were so far from commercial success that the Pixar Image Computer sold less than 300 units.

But that did not stop the team from continuing to produce animated shorts. Tin Toy (1998), the story of a toy trying to escape a frightening baby, won the Oscar for Best Short Film in 1988. The idea of making a feature film of a toy story began to grow strongly, but they knew they needed a big, powerful studio, like Disney.

By 1991 the partnership was a fact: Pixar would produce three animated feature films, the first of which would be Toy Story (dir. John Lasseter, 1995), and Disney would deal with distribution and marketing. Meanwhile, Pixar, in its struggle to not disappear, continued offering software services and working on animations for commercials.

Toy Story's premiere in 1995 represented Pixar's long-awaited consolidation as an animation studio, as well as a milestone in film history. The first digitally animated film in its entirety was also a commercial success that was followed by many more.

In 2006, Disney acquired Pixar, and the rest is history. Eleven years after that merger, Disney • Pixar presents a new original story that pays homage to the Day of the Dead. Directed by Lee Unkrich (Toy Story 3, 2010), co-directed by Adrian Molina (storyboard designer of Monsters University, 2013) and produced by Darla K. Anderson (Toy Story 3), Coco will premiere in Mexican cinemas on October 27, 2017, one month earlier than the rest of the world.