21 · 09 · 15 El 13º FICM presenta un taller con el Instituto Sundance Compartir en twitter Compartir en facebook Compartir con correo Copiar al portapapeles El FICM se complace en anunciar que presentará el taller Artist Services del Instituto Sundance, una iniciativa que apoya a los realizadores a navegar el mundo cambiante del cine independiente sin perder el control creativo de sus proyectos. Mediante recursos en línea, talleres en vivo y una red de organizaciones aliadas, Artist Services proporciona asistencia, conocimiento y estrategias para el financiamiento, el marketing y la distribución independiente. Al respecto de esta alianza, Keri Putnam, directora ejecutiva del Instituto Sundance declaró: “Nos enorgullece y emociona colaborar con Morelia, un imán para creadores de todo el mundo. Nos entusiasma llevar nuestro taller Artist Services a México y, con el generoso apoyo del FICM, esperamos explorar nuevos modelos de control creativo para productores y directores.” Desde su lanzamiento en 2011, el programa Artist Services del Instituto Sundance ha brindado a directores y productores una serie de talleres intensivos en todo el territorio estadounidense. Estos eventos ofrecen entrenamiento, propician el debate con líderes de la industria, y aportan consejos sobre las tendencias de distribución y el análisis de nuevas tecnologías. En los últimos cuatro años, Artist Services ha ayudado a que más de 200 películas lleguen al mercado digital. Además, ha apoyado a más de 300 proyectos a recaudar más de 13 millones de dólares por medio de la plataforma de crowdfunding Kickstarter. En el 13º FICM, el taller Artist Services se llevará a cabo el lunes 26 de octubre en el Teatro José Rubén Romero en Morelia. El evento será libre de costo y abierto al público, previo registro. Los expertos participantes confirmados son los siguientes: • Janet Pierson, Directora del área de Cine de South by Southwest (SXSW). Antes de unirse a SXSW en abril de 2008, pasó más de 30 años trabajando en defensa del cine independiente en una variedad de papeles. Pierson está incluida en la lista “Film Power 100” del periódico The Guardian y en lista de personas influyentes de Indiewire de 2013. Participa regularmente en paneles, jurados de festivales y en instituciones como la National Endowment for the Arts (NEA), Independent Television Service (ITVS), British Film Institute (BFI) y Creative Capital. Actualmente es miembro de la Austin Film Society Advisory Board y del Consejo de Asesoría de la University of Texas Press. • Peter Gerard, Director de Contenidos de Vimeo. Fundador y director durante diez años de la compañía productora Accidental Media, donde produjo y dirigió una variedad de documentales, videos musicales y cortometrajes; recibió múltiples premios, incluyendo un premio BAFTA a Nuevo Talento de Escocia. Gerard es también el creador y administrador del sitio web The D-Word, la comunidad online por excelencia para profesionales del cine documental. En 2013, ganó el premio Creative Enterpreneur del British Council. Como líder de opinión en distribución digital y marketing, Peter es invitado con frecuencia a dar ponencias en festivales de cine, incluyendo el Festival de Cannes y el Festival de Cine de Sundance, así como a dar talleres para productores de cine. • Ondi Timoner, Fundadora y Directora Artística de Interloper Films. Ha ganado el Gran Premio del Jurado del Festival de Sundance en dos ocasiones, en 2004 por su documental Dig! y en 2009 por We Live in Public. Ambas obras forman parte de la colección permanente del Museo de Arte Moderno de Nueva York (MoMA). Entre sus otras películas premiadas se encuentran The Nature of the Beast (1994), Join Us (2007) y Cool It (2010). Su documental más reciente, Brand: A Second Coming, se estrenó como película inaugural del SXSW 2015. Ondi es fundadora y directora de Interloper Films y de A Total Disruption, una red para empresarios y artistas que documentan a los líderes de opinión de la actual revolución tecnológica. Ondi también produce y conduce BYOD (Bring Your Own Doc), el único programa de entrevistas sobre cine documental en el mundo. Fue productora y directora de la serie original de VH-1 Sound Affects y ha dirigido videos para The Pixies, The Jonas Brothers, The Vines, DMC, Lucinda Williams, los Dandy Warhols y OK GO, entre otros. • Paul O’Neill, Director Asociado del área de Desarrollo de Negocios de Premiere Digital Services. Está muy involucrado con el portal de distribución digital de cine independiente de Premiere, Quiver, la cual permite a los cineastas distribuir su propio trabajo a través de plataformas digitales sin perder sus derechos de autor. En sus más de tres años en el puesto, O’Neill ha ayudado a sus aliados a lanzar exitosamente más de mil 500 películas y cientos de series de televisión al mercado digital. Antes de trabajar en Premiere, O’Neill ocupó varios puestos en Paramount Pictures y fue asesor de proyectos para 2929 Entertainment. • Dan Schoenbrun, Director del área de Cine de Kickstarter: Actualmente vive en Brooklyn, donde trabaja como el Líder de Alianzas de Cine en Kickstarter. Antes de unirse al equipo de Kickstarter, Dan fue director asociado de programación del Independent Filmmaker Project (IFP) y el editor asociado de la revista FILMMAKER. Dan a participado en comités de programación y jurados de festivales incluyendo Hamptons, Nantucket y Slamdance y ha sido ponente en SXSW. • Andrea Stavenhagen, Coordinadora de Industria del FICM. Comenzó su carrera profesional en la producción cinematográfica colaborando en la dirección de Producción de Cortometrajes del IMCINE. Fue Subdirectora del área de Investigación y Divulgación del Centro de Capacitación Cinematográfica (CCC). Dirigió el Encuentro Iberoamericano de Co-Producción Cinematográfica del Festival Internacional de Cine de Guadalajara (FICG). Fue Directora de Industria del FICG hasta agosto de 2013. También fue Co-directora del Morelia LAB, taller de profesionalización para jóvenes productores latinoamericanos del FICM. Actualmente es la Coordinadora de Industria del FICM y Delegada para América Latina en el Festival de Cine de San Sebastián. • Yissel Ibarra, Coordinadora General de la nueva plataforma FilminLatino. Ha trabajado en la producción cinematográfica desde 1998, como miembro fundador de AltaVista Films. Es productora del largometraje documental Presunto culpable (2008), dirigido por Roberto Hernández y Geoffrey Smith; además de productora asociada del documental Vuelve a la vida (2010), dirigido por Carlos Hagerman. Actualmente es encargada de Proyectos Estratégicos de la Dirección General del Instituto Mexicano de Cinematografía (IMCINE), donde trabaja con Jorge Sánchez diseñando y operando proyectos. También es coordinadora general de la nueva plataforma de cine en Internet, FilminLatino, creada en alianza entre Filmin España e IMCINE. • Paula Amor, Coordinadora de Difusión del Festival Internacional de Cine de Morelia (FICM). Ocupa este puesto en el FICM desde 2010. Ella y su equipo trabajan todo el año en la estrategia de comunicación, los contenidos, las alianzas, la relación con instituciones culturales, los sitios web, las aplicaciones móviles y las redes sociales del festival. Antes de entrar al FICM, tuvo la oportunidad de trabajar tres años en Grupo Editorial Expansión. También trabajó en Burson-Marsteller, una empresa global de Relaciones Públicas y Comunicación. • Marco A. García de la Cruz, Subdirector de Cinépolis Klic. Con más de seis años de experiencia en la industria del entretenimiento y una amplia competencia en el ámbito de plataformas electrónicas, canales móviles y distribución de contenidos digitales, Marco de la Cruz es hoy la cabeza de Cinépolis Klic, en donde enfrenta el reto de consolidar a la plataforma como la mejor experiencia para disfrutar películas por Internet. Es Licenciado en Sistemas Computacionales por el Tecnológico de Monterrey, cuenta con una Maestría de doble grado en Tecnologías de la Información por Carnegie Mellon University e ITESM y actualmente cursa el programa MEDEX en el IPADE Business School. • Christine Davila, Directora de Ambulante California. Es la directora de Ambulante California, un festival nómada sin fines de lucro fundado por Diego Luna, Gael García Bernal, Pablo Cruz y Elena Fortes. Ha colaborado como programadora asociada del Festival de Cine de Sundance desde 2008 y es la programadora de la competencia Yellow Robin del Festival Internacional de Cine de Rotterdam Curaçao (CIFFR), dedicada a la promoción de jóvenes cineastas del Caribe y de regiones aledañas. Davila le da seguimiento al cine latino y a la escena de festivales en su blog chicanafromchicago.com, y es una colaboradora regular de la sección Latinobuzz de Indiewire. • Missy Laney, Gerente del Artist Services del Instituto Sundance. Ha guiado a más de 250 artistas en campañas exitosas de Kickstarter, reuniendo un total de más de trece millones de dólares desde que entró al Sundance Institute en 2012, incluyendo el documental ganador del Oscar, Inocente (2012), de Sean y Andrea Fine y el trabajo más reciente de Adam Nimoy, For the Love Of Spock, el documental más grande en recibir financiamiento colectivo en Kickstarter hasta la fecha. Laney crea estrategias con los cineastas antes de su estreno digital y se especializa en organizar sus esfuerzos de marketing para maximizar el éxito. Ha presentado ponencias y talleres en instituciones como el Festival de Cine de Sundance, el Knight Foundation, San Francisco Film Society, IFP y SXSW. • Joseph Beyer, Director de Iniciativas Digitales del Instituto Sundance. Responsable del lanzamiento del Sundance Institute Artist Services Initiative, bajo la dirección de Keri Putnam y del Consejo Directivo. Artist Services provee de financiamiento creativo, distribución, marketing y apoyo de exhibición a más de seis mil graduados del Sundance Institute. Beyer dirigió el equipo que desarrolló la primera colaboración con la compañía líder de crowdfunding Kickstarter para brindar entrenamiento exclusivo y apoyo promocional en financiamiento creativo a los ex alumnos del Sundance Institute. Desde el inicio de esta alianza en 2011, se han financiado más de 300 proyectos y reunido más de trece millones de dólares. Beyer ha colaborado con el Instituto Sundance por más de 13 años. Para el FICM es un honor recibir a estas figuras claves de la industria cinematográfica en Morelia y aportar, en conjunto con el Instituto Sundance, a la profesionalización de los cineastas independientes mexicanos. La realización de este taller permitirá que expertos en los nuevos modelos de financiación, circulación y consumo de contenidos cinematográficos compartan sus experiencias con la audiencia interesada y los profesionales de la industria que se dan cita en Morelia. Se llevará a cabo en el Teatro José Rubén Romero del centro de Morelia, el día 26 de octubre. Consulta el programa de Artist Services en el 13º FICM aquí: moreliafilmfest.com/programa-artist-services Conoce más sobre Artist Services en este enlace: www.sundance.org/blogs/artist-services Para asegurar un lugar es importante mandar un correo para registro a: artist.services@moreliafilmfest.com[:en]The Morelia International Film Festival (FICM) is pleased to announce Sundance Institute’s Artist Services workshop, an initiative that helps filmmakers navigate in the changing world of independent film without losing the creative control of their projects. Through online resources, live workshops and a network of partner organizations, Artist Services provides assistance, knowledge and strategies for financing, marketing and independent distribution. Regarding the partnership, Keri Putnam, Executive Director of Sundance Institute, said, “We’re honored and excited to be collaborating with Morelia, a magnet for creators from all parts of the world. We’re looking forward to bringing our workshop Artist Services to Mexico and, with the generous support of FICM, exploring these new models of creative control for producers and filmmakers.” Since its launch in 2011, Sundance Institute’s Artist Services program has provided directors and producers with a series of intensive workshops throughout the United States. These events offer training, discussions with leaders in the industry and advice on the distribution tendencies and analysis of new technologies. In the past four years, Artist Services has helped more than 200 films reach the digital market. In addition, it has supported more than 300 projects in raising more than 13 million dollars through the Kickstarter crowdfunding platform. The Artist Services workshop will be held during the 13th FICM on Monday, October 26, at the Teatro José Rubén Romero in Morelia. The event will be free of charge and is open to the public, with prior registration. The confirmed participating experts include the following: • Janet Pierson, director of Film, South by Southwest (SXSW). Before joining SXSW in April 2008, she spent more than 30 years championing independent films in a variety of roles. Pierson is on The Guardian’s “Film Power 100” and 2013’s Indiewire Influencers List. She regularly serves on panels, festival juries and for agencies including the National Endowment for the Arts (NEA), Independent Television Service (ITVS), British Film Institute (BFI) and Creative Capital. She is currently a member of the Austin Film Society Advisory Board and the University of Texas Press Advisory Council. • Peter Gerard, content director at Vimeo. He was the founder and director of the production company Accidental Media for 10 years, where he produced and directed a range of documentaries, music videos and short films. He picked up many awards, including a BAFTA Scotland New Talent Award. Gerard also built and is the web master for The D-Word, the premiere online community portal for documentary professionals. In 2013, he won the British Council’s Creative Entrepreneur Award. As a thought leader in digital distribution and marketing, Peter is regularly invited to speak at film festivals, including the Cannes Film Festival and the Sundance Film Festival, and to teach workshops for film producers. • Ondi Timoner, founder and chief executive artist of Interloper Films. She has won the Grand Jury Prize at the Sundance Film Festival twice – for her 2004 documentary, Dig! and her 2009 documentary We Live in Public. Both films are part of the permanent collection of the Museum of Modern Art in New York (MoMA). Her other award-winning films include The Nature of the Beast (1994), Join Us (2007) and Cool It (2010). Her newest feature doc, Brand: A Second Coming, premiered as the opening night film at SXSW 2015. Ondi is the founder/CEA of Interloper Films and A Total Disruption, a network for entrepreneurs and artists documenting the top thought-leaders driving the current technological revolution. Ondi also produces and hosts BYOD (Bring Your Own Doc), the only documentary talk show in the world. She also produced and directed the original VH-1 series Sound Affects and has directed music videos for The Pixies, The Jonas Brothers, The Vines, DMC, Lucinda Williams, the Dandy Warhols and OK GO, among others. • Paul O’Neill, associate director of business development at Premiere Digital Services. He is very involved with Premiere’s online indie filmmaker distribution portal, Quiver, which enables filmmakers to self-distribute onto digital platforms while maintaining control of their rights. In his 3 plus years in the post, O’Neill has helped many global partners to successfully launch more than 1,500 films and hundreds of TV seasons into digital marketplaces. Prior to working at Premiere, O’Neill held a variety of positions at Paramount Pictures and assisted on projects for 2929 Entertainment. • Dan Schoenbrun, head of film for Kickstarter. Dan Schoenbrun currently resides in Brooklyn, where he works as the Film Partnerships Lead at Kickstarter. Prior to joining the Kickstarter team, Dan was the Associate Director of Programming at the Independent Filmmaker Project (IFP) and the Associate Editor of FILMMAKER Magazine. Dan has served on programming committees and juries for festivals including the Hamptons, Nantucket, and Slamdance, and has been a panelist at SXSW. • Andrea Stavenhagen, FICM Industry Coordinator. She began her professional career in the field of film promotion and dissemination collaborating in the Directing of Short Film Production at IMCINE. She went on to become Deputy Director of Research and Dissemination at the Centro de Capacitación Cinematográfica. At the Guadalajara International Film Festival she was head of the Ibero-American Co-production Meeting. She was the Director of Industry with the FICG until August 2013. She also co-directed the Morelia Lab Workshop for Young Producers in Latin America at the Morelia Film Festival. She is currently Industry Coordinator at the Morelia Film Festival and delegate for Latin America for the San Sebastian Film Festival. • Yissel Ibarra, general coordinator of the new platform FilminLatino. Yissel Ibarra has worked in film production since 1998 as a founding member of AltaVista Films. Her first independent production was God Only Knows, directed by Carlos Bolado. She produced the feature documentary Presunto culpable / Presumed Guilty (2008), directed by Roberto Hernandez and award-winning director Geoffrey Smith (The English Surgeon, 2008). She is the associate producer of the documentary Vuelve a la vida / Back to Life (2010) directed by Carlos Hagerman. She is currently responsible for Strategic Projects of the Mexican Film Institute (IMCINE), where she works with Jorge Sánchez developing and operating new projects. She also serves as coordinator of the new digital platform FilminLatino created in partnership between Filmin Spain and IMCINE. • Paula Amor, outreach coordinator for the Morelia International Film Festival (FICM). She has worked in this position at FICM since 2010. She and her staff work all year to develop the festival’s communication strategy, content, partnerships, relationship with cultural institutions, websites, mobile apps and the festival’s social media. Before joining FICM, she worked for three years at the Grupo Editorial Expansión. She also worked at Burson-Marsteller, a global public relations and communications company. • Marco A. García de la Cruz, assistant director at Cinépolis Klic. With more than six years of experience in the entertainment industry and extensive expertise in electronic platforms, mobile apps and digital content distribution, Marco de la Cruz is now the head of Cinépolis Klic, where he faces the challenge of consolidating the platform as the best VOD experience in Mexico. He holds a Bachelor of Science in Computer Systems from the Tecnológico de Monterrey, a Dual Degree of Master of Science in Information Technology from Carnegie Mellon and ITESM. He is currently pursuing an Executive MBA degree (MEDEX program) at IPADE Business School. • Christine Davila, director of Ambulante California. Christine Davila is the Director of Ambulante California, a 501c3 nonprofit and traveling documentary film festival founded by Diego Luna, Gael García Bernal, Pablo Cruz and Elena Fortes. She has been a Programming Associate at the Sundance Film Festival since 2008, and is the Programmer of Curaçao International Film Festival Rotterdam’s Yellow Robin Award Competition, dedicated to promoting emerging Caribbean filmmakers. Davila tracks Latino films and the festival scene on her blog chicanafromchicago.com, and is a regular contributor to Indiewire’s Latinobuzz. • Missy Laney, manager of Artist Services at Sundance Institute. She has guided more than 250 artists through successful Kickstarter campaigns, totaling over $13 million dollars since joining Sundance Institute in 2012, including Sean and Andrea Fine’s Oscar winner Inocente (2012), and Adam Nimoy’s latest documentary, For the Love of Spock, which is the largest documentary to be funded on Kickstarter to date. Laney strategizes with filmmakers leading up to their digital premieres and specializes in organizing their marketing efforts to maximize success. She has presented panels and workshops in institutions such as Sundance Film Festival, Knight Foundation, San Francisco Film Society, IFP and SXSW. • Joseph Beyer, director of digital initiatives for Sundance Institute. He is responsible for the launch of the Sundance Institute Artist Services Initiative, under the direction of Keri Putnam and the Board of Trustees. Artist Services provides creative funding, distribution, marketing and theatrical support to more than 6,000 Sundance Institute alumni artists. Beyer led the team that developed the first-ever collaboration with crowdfunding leader Kickstarter to provide Institute alumni exclusive training and promotion support in creative funding. More than 300 projects, totaling over 13 million dollars, have been raised through the partnership since its launching in January 2011. Beyer has been with Sundance Institute for 13 years. For FICM it is an honor to receive these key figures in the film industry in Morelia and provide, together with Sundance Institute, the professionalization of independent Mexican filmmakers. This workshop will permit experts in the new models of financing, circulation and content consumption to share their experiences with the audience and professionals in the industry who meet in Morelia. It will be held at the Teatro José Rubén Romero in the center of Morelia on October 26. Check out the Artist Services program at the 13th FICM here: moreliafilmfest.com/en/programa-artist-services Find out more about Artist Services with this link: www.sundance.org/blogs/artist-services In order to reserve a place it is important to register by sending an email to: artist.services@moreliafilmfest.com