Pasar al contenido principal

Mostrando el mundo como es: Entrevista a Juliano Ribeiro Salgado

Juliano Ribeiro Salgado, co director de La sal de la tierra / The Salt of the Earth (2014) con Wim Wenders, visitó las oficinas del FICM antes del estreno comercial de su película en México. En entrevista, compartió sus perspectivas sobre el cine como agente de cambio social, también habló de la más brillante aportación de Wim Wenders al documental, de su relación con su padre (Sebastião Ribeiro Salgado) y de la experiencia de mostrar la película en el 12º FICM.

The Salt of the Earth se mostró por primera vez en México en el 12º FICM, ¿cómo fue tu experiencia en el festival?
"Mi experiencia en Morelia fue muy buena. Fue la primera vez que la película se presentaba en México y la reacción del público fue increíble. Durante la función me di cuenta como conectaban con la película y fue genial. Pero lo mejor fue que en los pocos días que estuvimos ahí, nos encontramos con personas que habían visto la película y que se acercaban a hablar con nosotros, y esa parte de Morelia fue muy linda. Además, desde que comenzamos a viajar por festivales después de Cannes [en mayo], no fue hasta Morelia [en octubre] que tuvimos la oportunidad de conocer a otros directores de nuestra edad que están haciendo películas muy interesantes. Así que fue una gran experiencia en conjunto."

¿Qué tipo de reacción esperabas del público?
"Creo que esta es una película que muestra el mundo como es. El mundo es un lugar difícil, a veces peligroso y, en general, muy injusto. Sebastião lo ha visto por lo que es. Pero él y Lélia, mis padres, encontraron un balance en este mundo y una razón para tener esperanza. Lo que ellos encontraron es que si realmente prestas atención y decides actuar en tu entorno inmediato, puedes hacer una diferencia. Y ese es un mensaje muy importante para países como Brasil y creo que países como México. Esos son lugares en los que es difícil confiar en las personas que nos representan. Hay una especie de brecha entre nosotros y los políticos, las personas que deberían estar ofreciéndonos soluciones. Creo que todos deberíamos reconsiderar nuestro rol como ciudadanos. Deberíamos ser mejores ciudadanos, actuando en nuestro entorno inmediato podemos cambiar las cosas. No tenemos que depender de las personas que deberían representarnos. Esa es la lección de esta película, y es una lección poderosa. Y creo que es una manera de tratar de ver las cosas desde otra perspectiva."

Juliano Ribeiro Salgado en las oficinas del FICM. Juliano Ribeiro Salgado en las oficinas del FICM.

En tu trabajo como documentalista has abordado temas políticos y sociales, ¿cuál crees que es el papel del cine como agente de cambio social?
"El cine no necesariamente tiene que tener un papel en el cambio social. Creo que hay espacio para todo tipo de cine, pero hay un tipo de cine que me gusta mucho a mí que sí tiene un papel en la sociedad. El cine no cambia nada, las personas cambian la sociedad. Pero el papel del cine es a veces poner un destello en las mentes de las personas, hacer una pregunta – la mayoría del tiempo lo que el cine puede hacer es formalizar una pregunta que está entrando en la sociedad pero aún no ha llegado al terreno de lo político o de lo intelectual. A veces tienes que cambiar las variables. Por ejemplo, hace 20 años pensábamos que Brasil era un país sin racismo, que era una sociedad igualitaria. Hoy, 20 años después, sabemos que Brasil es muy, muy, racista; hay un problema enorme con la comunidad negra. El cine puede ayudar a formalizar estos temas y traerlos a la luz y convertirlos en temas sociales. Y a partir de ahí puede haber cambio social. [A través del cine] puedes crear conciencia y puedes formalizar preguntas."

Después de haber dirigido varios documentales por ti solo, ¿cómo fue la experiencia de compartir el papel de director con Wim Wenders?
"Fue una absoluta pesadilla. Wim y yo compartíamos la misma intuición que Sebastião tenía mucho que dar. Es un gran fotógrafo, pero tenía mucho que compartir como un testigo que había visto tanto – tantos momentos de crisis y tantas personas sufriendo en esos momentos – había aprendido mucho que podía compartir con un público muy amplio. Y eso es lo que tenía en común con Wim. En algún punto me di cuenta que Sebastião tenía todas estas cosas y que había una manera muy dramática de contarlas – puedes ver el arco dramático en la película. Pero yo no podía entrevistar a Sebastião, porque es mi padre y nuestra relación no era tan cercana. Necesitaba a alguien más y ahí fue cuando invitamos a Wim a trabajar con nosotros. Wim inmediatamente entendió lo importante y poderosa que podía ser y, desde el momento que entró, se convirtió en nuestra película.

Separamos las secuencias – había cosas que yo no podía filmar – las entrevistas, por ejemplo. Yo decidí que fotos íbamos a usar, pero no podía ser la persona que hiciera las preguntas debido a la naturaleza de mi relación con Sebastião. Wim estaba fascinado con la reforestación del bosque [Instituto Terra] pero yo estaba harto del tema porque había ayudado a mis padres filmarlo muchas veces para recaudar fondos, así que fui y filmé otras cosas: la familia, la idea de los ciclos, la idea de lo que significa reforestar en un plano simbólico – no directamente plantar los árboles, sino lo que significa simbólicamente tener esta tierra viva de nuevo, revivirla.

Y luego llegamos al cuarto de edición y ahí es donde comenzaron los problemas, dos directores en un cuarto de edición es imposible. Al principio, Wim editó las secuencias que el había filmado y yo edité las mías, pero la película estaba escrita para ser una sola, así que era muy importante juntar todo. Entonces tomé todas las secuencias, las traje a mi cuarto de edición y trabajé durante dos meses con mi editor antes de enseñárselas a Wim. Cuando lo vio – y Wim es un hombre prudente, calmado y buena persona – empezó a gritar, lo odió por completo, fue horrible. ¿Qué hacer entonces? Él tomó la secuencias y comenzó a trabajar con el editor y tres meses después regresó y me mostró su trabajo – que era muy malo. Y seguimos editando así, jugando este juego en el que yo editaba, el editaba y cada vez que se lo mostrábamos al otro, estaba todo mal y no lo aprobábamos.

Después de un año de hacer esto nos dimos cuenta que esto podría no funcionar, era posible que no lo lográramos. Ninguno de los dos estaba haciendo una buena película y siempre había muchas peleas, era pesado y difícil. Cuando estábamos por darnos por vencidos decidimos hacer algo que parece obvio, pero fue muy difícil, no fue obvio para nada: hay que sentarnos juntos detrás del editor y tratemos de editar la película en conjunto. Y después de dos meses acabamos la película que presentamos en Morelia. No es la película que yo hubiera hecho, no es la película que el hubiera hecho, no es la síntesis de nuestras dos películas – es algo más allá que eso, es nuestra película."

¿Cuál era tu relación con el trabajo de tu padre antes de hacer esta película? ¿Cómo ha cambiado desde que la realizaste?
"Siempre me ha gustado mucho. Desde pequeño estaba en contacto con su fotografía. Cuando era niño estaba en el cuarto oscuro todo el tiempo, con mi padre y con mi mamá; recuerdo el tictac del reloj, la luz amarilla y el olor de los químicos. También recuerdo enfrentarme a esas imágenes desde pequeño. Crecí viéndolas, así que aprendí mucho – tengo muy integrada la estética de Sebastião, pero también su visión del mundo. Desde que soy pequeño el fotografiaba situaciones duras y yo veía esas imágenes. Por ejemplo, en la película hay un momento en el que fotografía el Noreste de Brasil y están todos esos niños que murieron – con sus grandes ojos abiertos – y vi eso cuando tenía cinco años, pero él encontró las palabras adecuadas para explicar la situación. Siempre he entendido que el mundo es un lugar injusto, un lugar complicado, pero Sebastião estaba actuando de una manera que podía generar conciencia y había una razón para hacer eso. Y había una razón para cambiar las cosas a mi alrededor y estar consciente de lo que sucede. Así que siempre me ha gustado [el trabajo de Sebastião] y me conmueve."

¿Esto influenció tu decisión de ser cineasta?
"Absolutamente. Cuando crecí, la mesa del comedor siempre estaba llena de periodistas que habían viajado por el mundo, que lo habían experimentado y tenían mucho que decir sobre temas importantes, era fascinante. Cuando tenía 22 años, se embarazó mi novia y estábamos tan enamorados que decidimos tener el bebé y yo pensé ¿qué voy a hacer? Yo estaba estudiando leyes y economía y no me imaginaba a mi mismo trabajando en una oficina, no quería eso. Y el trabajo de Sebastião era increíble – estaba enfrentándose a situaciones interesantes, emocionantes, diferentes; creciendo y estando en contacto con tanto. Había algo iluminador y algo muy político sobre su trabajo. Sebastião era el mediador entre datos muy interesantes – algunos serían históricos – y el público. Y esa mediación es muy política, la manera en la que veía las cosas y las representaba, de alguna manera cambiaban la manera en la que la audiencia las entendía. Así que era perfecto, un trabajo donde podías experimentar el mundo, crecer, y realmente actuar."

Y también trabajaste haciendo noticieros, ¿cuál es la diferencia entre hacer un documental y hacer un noticiero?
"Los noticieros son sobre datos y sobre información, y las imágenes están ahí para probar que un hecho existe. También deben dictar una emoción, decirte que pensar. Esto no se dice y es algo manipulador, porque estás dándole un color emocional a la información.

En un documental para televisión también puedes basarte en hechos, en cosas que pasaron, pero hay más un cuestionamiento. Lo que estás tratando de hacer es conectar con la audiencia, de alguna manera quieres que se cuestionen a sí mismos durante la película – que salgan del documental preguntándose cómo se habría comportado en tal o cual situación. Así que creo que es un proceso de crecimiento, de maduración, en una manera muy modesta – a veces es un tema muy pequeño con un público muy limitado, pero siempre es eso, tratar de cuestionar a la audiencia y tratar de ayudar a las personas a madurar sobre ciertos temas.

El documental en cine es diferente, tiene un nivel más. Brinda la posibilidad a las personas de entrar a la historia y de sentir que ellos son el sujeto. En el cine documental te puedes identificar, puedes proyectarte a ti mismo en la película y olvidarte de ti mismo mientras la ves. Y de pronto hay una experiencia – más que aprender toda la información y cuestionarte, también estás viviendo la historia de alguien más y caminando en sus zapatos – y creo que esa es la diferencia entre el cine y la TV, para los documentales."

¿Qué hay de tu siguiente proyecto? ¿Es una película de ficción?
"Tengo muchos siguientes proyectos. Hay un documental que estoy filmando en la Amazonia, en Brasil, y es sobre personas que viven en una situación sin ley. Quieren más reglas para hacerlo un lugar más justo, pero debido a que no hay una ley común, están sujetos a todos sus impulsos violentos. No son las personas que quieren ser, pero aún así están tratando de cambiar a la sociedad y hacerla mejor. Ese es el documental. Y la ficción es una historia que sucede en Sao Paulo, en Brasil, y es un thriller. Involucra a varios personajes y todos están movidos por el mismo deseo de ascenso social, que es un motor muy brasileño – probablemente muy americano."

Hacer una película de ficción debe ser muy diferente a hacer un documental…
"Técnicamente es muy diferente. Es gracioso, porque tienes más libertad en un documental como cineasta: llegas, filmas, y tienes una idea de lo que buscas pero te estás nutriendo de las situaciones. Con la experiencia, aprendes qué situaciones pueden estar en la película. También aprendes a identificar las preguntas y lo que estás buscando en esas situaciones y logras ser muy específico sobre lo que filmas. Pero estás reaccionando a un ambiente vivo, hay mucha libertad. En la ficción tienes que escribir todo antes, tienes que seguir un plan, y es lo opuesto a la libertad. Pero no le debes nada a tus personajes cuando estás haciendo ficción, pueden decir lo que tu quieras. Eso es muy diferente al documental, donde le debes mucho a tus personajes: tienes que respetar lo que están diciendo, lo que quieren decir, y lo que tu piensas que quieren decir. Y tienes que ser fiel a estas tres cosas sin traicionar lo que tu piensas de ellos. Es difícil lidiar con los personajes en un documental."

Tienes que preocuparte por la “verdad”…
"Y hay muchas verdades, la verdad es subjetiva. Hay tantas verdades como hay personas en este cuarto."

¿Hay algo más que te gustaría compartir antes de terminar la entrevista?
"¿Sabes cómo filmó Wim a Sebastião? Cuando comenzamos a hacer las entrevistas, las empezamos a filmar con Wim y Sebastião alrededor de una mesa y tres cámaras apuntando a ellos, y una sobre sus hombros para filmar las fotografías. Y el resultado fue muy malo, Sebastião contaba sus historias, pero de manera que se notaba que sentía las cámaras, no era natural. Entonces, Wim tuvo una brillante idea – algo increíble que aportó a esta película – y es un gran artista y un cineasta maravilloso. Sebastião se sentía intimidado ¿cierto? Así que lo colocamos en un estudio cubierto con telas negras y las cámaras estaban detrás de estas telas. Sebastião no podía ver ni oír al equipo. Y entre Sebastião y otra cámara había un vidrio polarizado, de manera que la cámara lo podía ver a él, pero el no podía ver a la cámara – y en este vidrio polarizado proyectamos sus fotografías. Y Wim no entrevistaba a Sebastião, sólo cambiaba las fotografías. Para la tercera fotografía, Sebastião estaba completamente inmerso en la situación que había vivido años antes, y fue tan poderoso porque de pronto no estaba contestando preguntas, estaba reviviendo esos momentos. Por eso es tan poderosa la manera en la que comparte sus experiencias, porque está realmente viviéndolas, y creo que eso permite a la audiencia entrar en esa subjetividad y convierte a The Salt of the Earth en un verdadero documental de cine – porque de pronto tienes esa experiencia – estás viendo a través de sus ojos y a través de su perspectiva emocional. Fue tan poderoso que algunas de las secuencias – la de Rwanda, por ejemplo – se muestran casi en tiempo real, no podía quedarse en el estudio por más de tres o cuatro minutos porque era abrumador, demasiado duro.

Y lo loco es que, yo escogí las fotos y Wim hizo las entrevistas y fue realmente una labor colaborativa, y yo conocía las historias. Pero cuando vi esta secuencia, ahí es cuando arreglé la relación con mi padre. De pronto ver a Sebastião contar esas historia a través de ojos ajenos creó suficiente distancia para que yo fuera capaz de escucharlo verdaderamente, y de tener todas esas sensaciones que creo que la gente tiene cuando ve la película – estas cosas terribles, todas estas cosas que aprendió con los años – de pronto lo entendí y lo acepté. La próxima vez que nos vimos éramos amigos. Y eso es lo loco, que nuestra relación cambió a través de la película."[:en]Juliano Ribeiro Salgado, co-director of The Salt of the Earth (2014) with Wim Wenders, visited the FICM offices just before the commercial release of his film in Mexico. During an interview with us, he shared his ideas about cinema as an agent of social change, and told us about Wim Wenders’ incredible contribution to the film, his relationship with his father (Sebastião) and what it was like to show the film at the 12th edition of FICM.

The Salt of the Earth was first shown in Mexico at the 12th FICM. What was your experience in Morelia like?
"My experience in Morelia was very good. It was the first time the film was presented in Mexico and the audience’s reaction was amazing. During the show I realized how much they connected with the film, and it was great. But then the best thing was that the few days we stayed there, everytime we walked somewhere, we bumped into people that had seen the movie and that came to speak with us, and that was a part of Morelia that was really nice. The other thing is that, since we had been traveling to festivales after Cannes [in May], and in Morelia, in October, it was the first time that we got to meet other directors that were our age, and that were doing very interesting films, so it was a great experience altogether."

What kind of reaction did you expect from the audience?
"I think this is a movie that shows the world for what it is. The world is a difficult, sometimes dangerous place. Mostly it is very unfair. Sebastião has seen it for what it is. But he and Lélia, my parents, found balance in this world and a reason to be hopeful. What they have found is that if you actually pay attention and you decide to act in your immediate surroundings, you can make a difference. And that is a message that is very important for countries like Brazil and I think countries like Mexico. Those are places where it’s difficult to trust the people that represent us. There is a kind of gap between us and the politicians, the people that are supposed to be offering us solutions. I think we should all reassess what our role as citizens should be. We should be better citizens, act on our immediate surroundings and we can change things. We don’t have to depend on other people to represent us. That is the lesson from this film, and it’s a very powerful one. And I think that is a way of trying to see things from another window."

Juliano Ribeiro Salgado at the FICM offices.

A lot of your work is about social issues. What role do you think cinema plays in social change?
"Cinema doesn’t necessarily have to play a role in social change. I think there is room for all kinds of cinema, but there is a kind of cinema that I really like that does play a role in society. Cinema doesn’t change anything, people change society. But the role of cinema sometimes is to put a sparkle in people’s mind, to raise a question - most of the time what cinema can do is to formalize a question that is coming into society but has not really arrived into the field of politics or into the intellectual field. Sometimes you have to change the variables. For example, 20 years ago we thought Brazil was a country where there was no racism, that it was an egalitarian society. Today, 20 years later, we know that Brazil is very, very racist; there is a huge problem with the black community. Cinema can help formalize this kind of issues and bring them to light and start making them social issues. And from there, there can be social change. [Through cinema] you can create awareness and you can formalize questions."

After working on documentaries by yourself, what was it like to co-direct with Wim Wenders?
"It was an absolute nightmare. Wim and I shared the same intuition that Sebastião had something to give. He is a great photographer, but he had more to share as someone who had witnessed so much - so many moments of crisis, and so many people struggling in those moments. There was a lot he had learned and that he could share with a very broad audience. And that is what I had in common with Wim. At some point I realized that Sebastião had these things to say, and I realized there was a very dramatic way of telling his story - you can see the dramatic arc in the film. But I could not interview Sebastião, because he is my father and our relationship was not so close. I needed someone else, and that is when we invited Wim to work with us. Wim inmediately understood how important and how strong it could be and, from the moment he stepped in, it became our film.

We separated the sequences – there were things I could not shoot – the interviews, for instance. I decided which photos we were going to use, but I could not be the one asking the questions because of the nature of my relationship with Sebastião. Wim was fascinated with the replantation of the forest [Instituto Terra] but I was really fed up with the subject because I had helped my parents film this many times to raise money, so I went there and I filmed other things: the family, the idea of the cycles, the idea of what it means to replant on a symbolic level – not directly the planting of the trees, but what it means symbolically having this land living again, reviving it.

And then we came to the editing room and that’s when the problems started, two directors in an editing room is impossible. In the beginning. Wim edited the sequences he had shot and I edited mine, but the film was written to be one film, so it was very important that we put all of those things together. So I took all these sequences, I brought them to my editing room and worked for two months with my editor before showing them to Wim. When he saw it - and Wim is such a prudent, nice, calm guy – he started screaming, he hated it completely, it was terrible. So what to do? He took the sequences and started working with the editor, and three months later he came back and presented his work – which was very bad. So we kept editing like that, playing this game where I would edit, he would edit, and every time we showed it to the other, it was bad, and we did not approve it.

After a year of doing this we realized that this might not work, we might not be able to do it. Neither of us was making a good film, and there were always a lot of fights, it was heavy and difficult. When we were about to give up we decided to do something which kind of seems obvious, but it was very difficult, it was not obvious at all: let’s sit together behind the editor and try to edit this thing together. And after two months, we actually finished the movie you saw in Morelia. It’s not the movie I would have done, it’s not the movie he would have done, it’s not the synthesis of our two movies – it’s something that is beyond that, it’s our movie."

What was your relationship with your father’s work and how did it change after making the film?
"I’ve always liked it a lot. Since I was a very small child I was in contact with his photography. When I was a child I was at his black and white printing lab all the time, with my father and with my mom. I remember the ticking of the clock, the yellow light and the smell of the chemicals, and I remember my dad selecting pictures with my mom. I also remember being confronted by those pictures since I was very young. I grew up seeing them, so I’ve learned a lot – the esthetics of Sebastião are very integrated in me, but also his vision of the world. Since I was very little he photographed tough situations and I saw those pictures. For instance, in the film there is a moment when he photographs the Northeast of Brazil and there are all those children that died – with their wide open eyes - and I saw that when I was five years old, but he found the words to explain the situation. So I’ve always understood that the world was an unfair place, a complicated place, but Sebastião was acting in a way that could bring awareness, and there was a reason to do that. And there was a reason to change things around me and be aware of what was going on. So, I’ve always liked [Sebastião’s work] and it touches me."

Did that influence your decision to become a filmmaker?
"Absolutely. When I grew up, the dining table was always full of journalists that had traveled the world, that had experimented with (o experienced it?) it and had a lot to say about important issues; it was fascinating. When I was 22, my girlfriend got pregnant and we were so much in love we decided to keep the baby, and I thought, what am I going to do? I was studying law and economics and I did not picture myself working behind a desk, I did not want to do that. And Sebastião’s job was amazing - he was confronting himself with interesting, exciting, different situations; growing up and being in contact with so much. There was something enlightening about it and there was something very political. Sebastião was the mediator between very important facts - some of them would become historical – and the audience. And that mediation is very political, the way he saw things and he portrayed them, somehow shaped the way the audience understood them. So it was perfect, a job where you could experience the world, grow up, and actually act."

And you also made newsreels, so what is the difference between making a documentary and making a newsreel?
"Newsreels are about facts and about information, and the pictures are there to prove that the fact exists. They are also supposed to dictate an emotion, to tell you what to think. This is unsaid and a little manipulative, because you are giving an emotional color to the information.

In a TV documentary you can also be based on facts, on things that happened, but there is more of a questioning. What you are trying to do is to connect with the audience, somehow you want them to question themselves through the film - to come out of the documentary asking themselves how they would behave in such and such a situation. So I think it’s the process of growing up, somehow, of maturing, in a very modest way – sometimes it’s a very small subject with a very limited audience, but it’s always about trying to question the audience, and trying to help people mature about certain issues.

The documentary in cinema is different; it has an added level to it. It brings the possibility for people to enter the story and to feel as if they are the subject. In documentary cinema you can identify, you can project yourself into the movie and forget about yourself while you are watching it. And suddenly there is an experience – more than learning all the information and questioning yourself, you are also living someone else’s story and walking in their shoes – and I think that is the difference between cinema and TV, for documentaries."

What about your next project? Is it a fiction film?
"I have many next projects. There is a documentary that I’m shooting in the Amazon, in Brazil, and it’s about people who live in a lawless situation. They all want more rules to make it a fairer place, but because there is no common law, there is no social pressure on them, and they are all subject to their violent impulses. They are not the people they want to be, but still they are trying to change society and make it better. So that’s the documentary. And the fiction is a story that happens in Sao Paulo, in Brazil, it’s a thriller. It involves several characters and they are all moved by the same desire of social ascension, which is a very Brazilian kind of motor – maybe American, actually."

Filming fiction must be very different from filming a documentary…
"Technically it’s very different. It’s funny because you have a lot more freedom in documentary as a filmmaker: you arrive, you film, and you have an idea that you are following, but you are kind of nourishing yourself with situations. With experience you learn to recognize the situations that can enter a film. You learn also how to pinpoint the questions and what you are looking for in those situations, and to be very specific about what you are filming. But you are reacting to a living environment, it’s very free. In fiction you have to write everything before, you have to follow a plan, and it’s the opposite of freedom. But, you don’t owe anything to your characters when you are doing fiction, you can be free to have them say whatever you want. That is very different from documentary, where you owe a lot to your characters: you have to respect what they are saying, what they want to say and what you think they want to say. And you have to be true to these three things without betraying what you think of them. So it’s difficult to deal with characters in a documentary."

You have to worry about the “truth”…
"And there are many truths, the truth is subjective. There’s as many truths as there are people in this room."

You speak a lot about Sebastiao coming back home and telling stories of his trips. Is there a particular story or trip that marked you specially, that made you want to share it with more people?
"No one, actually, I think all of the stories. When Sebastiao describes his photos he neves speaks about himself – the light, that day, how difficult it was to get to this place – he always speaks about the people that are in the photos, and that’s really what you see in the film. And there is so much to learn from that, his experiencies are so unique and really the idea was to bring all of that in the film. But I’d say the experieces that touched me the most are in Ethopia – they are very difficult, they are very tough, its a terrible moment, people are facing death and still they behave in a way that’s so humane and beautiful - there is so much to learn from it. But that is true in almost all of his trips, if you know how to look at them."

Is there something else you want to add before we finish the interview?
"Do you know how Wim filmed Sebastião? When we set up to do the interviews, we started filming them with Wim and Sebastião sitting around a table and three cameras pointing at them, and another camera over the shoulder to film the photos. And it was really bad, Sebastião was telling his stories but in a way in which he could feel the cameras, it was not natural. And so, at some point, Wim had a brilliant idea – the amazing thing he has brought to this film – and I mean this guy is a great artist and he is an amazing filmmaker. Sebastião was feeling contrived, right? So we set up Sebastião in a studio where he was isolated in the middle of black wrap curtains, he could not see the team and he could not hear them – and the camera was filming him through two of those wraps, and in between him and the lens there was a stainless mirror – so Sebastião could not see the camera, but the camera could see him – and in the mirror we were projecting his photographs. And Wim wasn’t interviewing Sebastião, he was just changing the photographs. And after the third photograph, Sebastião was completely immersed with the situation he had lived years before, and it was so powerful because suddenly he was not answering questions, he was living those moments again. That is why it’s so powerful how he shares his experiences, because he is actually living them, and I think it allows for the audience to get into this subjectivity and it makes The Salt of the Earth a real cinema documentary – because suddenly you have that experience – you are seeing things through his eyes and through his emotional perspective. It was so powerful that some of the sequences – in Rwanda, for example – are shown almost in real time, he couldn’t stay there for more than three of four minutes because it was overwhelming, it was too hard.

So here is a crazy thing. I selected the photos and Wim did the interviews and it was really a collaborative thing, and I knew the stories. But when I saw this sequence, that was what sorted my relationship with my father. Suddenly seeing Sebastião telling those stories through somebody else’s eyes created enough distance for me to be able to hear Sebastião, really, and to get all these things that I think everyone gets when they see the movie – these terrible things, all these things that he learned through the years – suddenly I understood it and I accepted it. And when we met again – this time in Berlin – we were friends. And that’s the crazy thing, that is how our relationship changed, through the film."